Vanntrening


Hva er vanntrening?

vanntrening.jpg

Vanntrening er den best dokumenterte treningsmåten å komme i knallform på i løpet av kort tid. Enten du er ute etter å gå ned i vekt, stramme opp, øke utholdenheten, forebygge muskel- og skjelettplager, er gravid, er rammet av bekkenløsning eller andre sykdommer, er vanntrening enormt effektiv.

Trening i vann skaper like muligheter for gammel som ung, utrent og trent, slank og tykk, syk og frisk. Vannet visker ut forskjellene på en måte landtrening ikke kan.

Det er mange som for første gang har fått trent skikkelig i sitt liv ved å begynne med trening i vann. Effekten av vanntreninger imidlertid svært avhengig av hvordan du jobber med vannet som motstand. Jo høyere tempo og kraft/innsats, desto mer effektivt arbeid. Treningen gir de samme gevinstene som variert trening på land: bedre kondisjon, styrke, bevegelighet, sirkulasjon, koordinasjon, økt forbrenning og bedre funksjon, men uten risiko for skader.

Vannet gir et behagelig og skånsomt treningsmiljø som passer de fleste, også de som ellers har vanskeligheter for å finne passende treningstilbud. Treningene kan gjøres svært krevende for idrettsutøvere som ønsker alternativ og variert trening, eller mykt og behagelig for de som har ulike plager og skader.

I motsetning til vanlig svømming - som krever god teknikk og som gir et noe ensformig bevegelsesmønster - gir vannaerobic og vannjogging mange flere muligheter.

Hva er vannjogging?

Trening på dypt vann med vest eller belte ble introdusert av langdistanseløperne i Norge i 1984. Vannjogging utføres ved hjelp av flytebelte som gjør at du kan holde en loddtrett stilling på dypt vann slik at vannlinjen når nakke/skuldre og føttene ikke berører bunnen. Joggebeltet gir deg full bevegelsesfrihet med mulighet til å gå, løpe og utføre styrkeøvelser.

Hvorfor er vannjogging og vannaerobic så effektivt?

Joggebeltet holder deg i vertikal stilling, men du må finne balansepunktet selv. Det gjøres også ved vannaerobic-øvelser uten flytebelte. Dette fører til at stabiliseringsmusklaturen i mage og rygg trenes opp samtidig som man utfører treningen. Disse musklene er hos mange inaktive, noe som fører til større belastning på de store muskelgruppene, som igjen gir spent muskulatur, nedsatt bevegelighet og smerter. Belastningen på bevegelsesapparatet og hjerte/lungesystemet beholdes, og vannets motstand brukes som trinnløs tilpasning av den enkeltes prestasjonsnivå.

30 minutters intensiv vannjogging tilsvarer 2 timer trening på land, fordi man har motstand mot hele kroppen på en gang. Massetettheten i vann er ca. 800 ganger høyere enn i luft, og er dermed en viktig faktor for energibruk ved vanntrening. Vann gir altså mulighet for høyt energiforbruk ved relativ liten belastning på kroppen. I praksis vil det si at du bruker større kraft på å forflytte deg i vann, og det igjen innebærer at jo større overflate som beveger seg gjennom vannet, jo mer vann må forflyttes, og jo mer intensiv blir aktiviteten. Intensiteten i treningen styrer du med armer og ben, bevegelsesbanen, motstandsarealet (åpning av hånd, bruk av hansker og sko osv.) og trykk (hydrostatisk trykk). Trykket øker med 22,4 mmHg for hver fot vann kroppen nedsenkes i.

Mens trening på land er en utfordring for kroppens ledd og bløtvev og kan føre til skade, resulterer oppdriften i vannet at du faktisk veier mindre enn 5 % av den kroppsvekten du har på land. Den dempende effekten vannet utgjør, gjør at denne formen for trening passer godt for de med mulige risikofaktorer ved trening på land, og som et flott alternativ til ordinær trening for friske mosjonister.

Vannjogging og vannaerobic er som du ser en treningsform som passer for alle. Den gir deg et godt utbytte av treningen uten å gi ekstra belastninger. Vanntrening er gøy, du beveger deg til musikk, og instruktørene leder deg gjennom hele treningsøkten. Du behøver ikke tenke på hva du skal gjøre, alt er allerede tenkt ut for deg av erfarne og utdannede instruktører.

Treningstider

  • mandag fra kl. 19:30 - 20:15
  • tirsdag fra kl. 16:30 - 17:15
  • onsdag fra kl. 12:30 - 13:15
  • torsdag fra kl. 16:30 - 17:15

Effektiv, sosialt og moro! Bli med du også!